admin admin .

admin

فیزیوتراپی سرگیجه

سرگیجه :
برای برخی دیگر، عکس این حالت اتفاق می افتد. از حالات دیگری که افراد در زمان بروز سرگیجه ممکن است تجربه کنند، می توان به چرخش اشیا به دور سر، اختلال در دید و ... اشاره کرد. البته علائمی که هر فرد تجربه می کند به علت بروز سرگیجه هم بستگی دارد.

در برخی از منابع بین سبکی سر و سرگیجه تفاوت قائل شده اند. در این منابع آمده است که سبکی سر حالتی است که همراه با عدم تعادل و گیجی است. سرگیجه دورانی حالتی است که در آن فرد احساس می کند که اتاق و اشیای داخل آن به دور سر او در حال چرخش هستند. این نوع سرگیجه در اثر مشکلات مربوط به گوش داخلی افراد رخ می دهد.

برای اینکه دلیل سرگیجه و سبکی سر مشخص شود، باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمود. او آزمایش های مختلفی مانند تست شنوایی، اسکن مغزی و آزمایش خون را بر روی فرد مراجعه کننده انجام می دهد. همچنین به بررسی عملکرد خاص تعادل در فرد می پردازد. با استفاده از نتایج این آزمایش ها، اقدام به درمان سبکی سر می کند.

 

استفاده از فیزیوتراپی سرگیجه برای درمان سرگیجه موثر است یا نه ؟

در سال های گذشته تحقیقات زیادی صورت گرفته است که نشان می دهد استفاده از فیزیوتراپی دهلیزی برای درمان سرگیجه و سبکی سر موثر است. نتایج مثبت مطالعاتی که در 25 سال گذشته صورت گرفته نشان می دهد که انجام فیزیوتراپی دهلیزی، باعث بهبود عملکرد، افزایش تعادل و کاهش خطر سقوط در بیماران می شود.

 

فیزیوتراپی سرگیجه :

در مرحله اول یکسری تمرینات برای فرد بیمار طراحی می شود. این تمرینات برای خوگیری بیمار می باشد و کمک می کند تا سرگیجه های او کاهش یابد. کاهش سرگیجه از طریق کاهش حساسیت بدن بیمار اتفاق می افتد.

در مرحله دوم ، فیزیوتراپیست اقدام به تقویت سیستم های مختلف بدن بیمار( مانند چشم، مغز، مفاصل پا و ..) می کند. این امر باعث می شود تا پایداری بدن حفظ شود و تعادل در قسمت های مختلف بدن بیمار به وجود آید. او این کار را با استفاده از روش های متنوع فیزیوتراپی و کاردرمانی انجام می دهد.

در مرحله سوم، درمانگر تمریناتی را برای بیمار طراحی می کند که بسیار کاربردی و مناسب هستند. این تمرینات باعث می شوند تا بیمار تعادل خود را حفظ کند. استفاده از این برنامه ها و الگوهای حرکتی به بیمار کمک می کنند تا به شرایط نرمال خود بازگردد. بیمار با انجام این تمرینات کاربردی قدرت از دست رفته خود را دوباره به دست می آورد.

در مرحله آخر، فیزیوتراپیست به بیمار خود، حالت های درست بدن را می آموزد. او برای اینکه حرکت های بیمار به حالت معمول و روتین درآید از استراتژی های خاصی استفاده می کند. این امر باعث می شود تا مسیر درمان کامل شود.

 

در صورتی که سرگیجه بیمار ادامه پیدا کند و کاملا بهبود نیابد، فیزیوتراپیست پیشنهاد می کند تا او یکسری از درمان ها را به صورت دوره ای و مقطعی انجام دهد. در این حالت هر گاه سرگیجه شدید شود، درمان انجام می شود.

 

سخن پایانی :
روش خوگیری به عنوان یک مسئله مهم در فیزیوتراپی تعادلی مطرح است. بیمار باید توجه داشته باشد که امکان دارد که سرگیجه به صورت کامل برطرف نشود. اما استفاده از این روش های درمانی باعث می شود تا بیمار در زمان بروز سرگیجه کمتر اذیت شود.

4 الی 6 هفته زمان لازم است تا تاثیر روش های درمان فیزیوتراپی سرگیجه در بیمار مشاهده شود. بنابراین بیمار نباید در وسط کار، تمرینات خود را رها کند. در صورتی که بیمار با فیزیوتراپیست خود نهایت همکاری را داشته باشد، روند درمان او با سرعت بیشتری طی می شود.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۷:۲۲ توسط:admin موضوع: نظرات (0)